Menu

Neemt Vlaanderen de kop met waterstof ?

13 september 16:39 in De wijk van morgen

Tegen 2030 zou de prijs van groene waterstof tot 80 procent dalen. Daardoor kan het een sleutelrol spelen in het klimaatneutraal maken van moeilijk te vergroenen sectoren.

De kosten om waterstof te produceren met hernieuwbare energie zullen de volgende decennia waarschijnlijk kelderen, waardoor het een van de meest ­radicale technologieën zal zijn om de uitstoot van broeikasgassen op een zuinige manier te verminderen. Dat besluiten onderzoekers van Bloomberg New Energy ­Finance in een nieuw rapport. ­Tegen 2030 zou het, mede dankzij schaalvergroting, tot 80 procent goedkoper worden om via elektrolyse waterstof uit water te maken, schrijven de onderzoekers.

Het geproduceerde waterstofgas (H2) is een schone en emissieloze brandstof, die verschillende sectoren grondig kan vergroenen, zoals de scheepvaart en staal- of cementproductie. Een voor een zijn dat sectoren die het vandaag moeilijk hebben om hun CO2-uitstoot en klimaatimpact te beteugelen. Tegen 2050 zou de prijs verder zakken en op gelijke voet komen met de prijs van aardgas, denken de onderzoekers. Maar, zo beklemtoont het rapport, dan is er de volgende jaren wel voldoende steun van overheden nodig.

23 wagens

Dat besef lijkt er ook in Vlaanderen te zijn. ‘We hebben de ambitie om Europese koploper in waterstof te worden en zetten ons in voor een 100 procent circulaire economie’, schrijft N-VA-voorzitter Bart De Wever in zijn startnota voor de Vlaamse regeringsonderhandelingen. 

Peking wil tegen 2025 meer dan 100.000 waterstofvoertuigen op de markt en bouwt zelfs de steun voor elektrische voertuigen vanaf ­volgend jaar af

Vlaanderen heeft dan ook heel wat bedrijven die tot de wereldtop behoren voor waterstoftechnologie. Alleen: die wordt vandaag vooral in het buitenland verkocht. Zo reden er vorig jaar in ons land maar 23 wagens op waterstof rond en zijn er maar twee publieke tankstations, al zouden er tegen 2020 drie bijkomen.

Busconstructeur Van Hool uit Koningshooikt (Lier) leverde al tientallen waterstofbussen in onder meer Duitsland, Schotland en Nederland. Amper vijf gingen er naar De Lijn. ‘De thuismarkt blijft inderdaad klein’, zegt woordvoerder Dirk Snauwaert. Van Hool is dan ook ‘verheugd’ over de rol die waterstof alvast in de Vlaamse startnota krijgt.

Van gas los

Zowel Nederland als Duitsland heeft ondertussen een versnelling hoger geschakeld. Onze noorderburen hebben grote ambities, omdat ze in 2030 de winning van aardgas willen stoppen. Waterstof zou dat gat deels moeten invullen. Dat schept heel wat mogelijkheden voor samenwerking, meent Adwin Martens, directeur van Waterstofnet, een platform dat bedrijven samenbrengt. Voor Mark ­Pecqueur, docent autotechnologie aan de Thomas More hogeschool, valt er geen moment te verliezen. ‘We investeren beter vandaag dan morgen als we onze technologische voorsprong willen behouden’, zegt hij. ‘China trekt al volop de kaart van waterstof.’ Peking wil tegen 2025, meer dan 100.000 waterstofvoertuigen op de markt en zal zelfs de steun voor elektrische voertuigen vanaf ­volgend jaar afbouwen.

Bovendien, zegt Pecqueur, zit Vlaanderen in een unieke positie, omdat de petrochemische industrie hier veel restwaterstof produceert. ‘Met een consistent beleid, onder meer in de vergunning van tankstations, kunnen we dat grote potentieel aanboren’, zegt hij. In tegenstelling tot voor batterijen, zijn we voor waterstof minder afhankelijk van andere landen qua productie en grondstoffen.

Weinig efficiënt

Toch is niet iedereen overtuigd dat Vlaanderen volop de kaart van waterstof moet trekken. ‘Op een termijn van vijf tot tien jaar zie ik geen grootse dingen gebeuren met waterstof’, zei Ronnie ­Belmans, ceo van onderzoekscentrum EnergyVille, begin dit jaar in deze krant (DS 16 februari). Alleen om energie op te slaan, ziet Belmans brood in waterstof. Maar voor de rest is ‘het duur en ligt het rendement laag’. Doordat je eerst stroom moet omzetten in waterstof en er daarna weer stroom van moet ­maken, is er een groot verlies aan efficiëntie. Voorstanders argumenteren dan weer dat er in de toekomst uit zon en wind meer dan genoeg energie kan worden gehaald. Maar het verklaart mede waarom waterstof al decennia een grote toekomst wordt voorspeld, maar die belofte nog niet kon waarmaken.

‘Het kan nu sneller gaan dan we denken’, zegt Martens. ‘Waar je vroeger vooral belangstelling uit de onderzoekswereld zag, is nu ook de industrie wereldwijd op de kar gesprongen.’

Bron:  www.standaard.be

Auteur:  Korneel Delbeke

Datum:  23 augustus 2019

Foto: © Dieter Telemans (Een van de weinige waterstoftankstations in ons land, aan de hoofdzetel van Colruyt in Halle.)

Bekijk grote versie van deze afbeelding

0 reacties