Menu

Een elektrische auto als thuisbatterij: waar staan we?

24 september 17:44 in De wijk van morgen

Een elektrische auto als thuisbatterij: waar staan we?

V2H (vehicle-to-home) technologie, waarbij je auto niet enkel stroom afneemt maar ook kan teruggeven aan je huis, wordt ook wel bidirectional charging genoemd. Je autobatterij functioneert in feite als een thuisbatterij. Overdag laad je de batterij op aan 100% hernieuwbare zonnestroom, die je ‘s avonds inzet om de pieken en dalen in het net te helpen afvlakken.

Dit meldt ecobouwers.be op 15/9/2020.

Kunnen elektrische auto’s het net balanceren?

Vaak gehoord: we kunnen niet volledig overschakelen op groene stroom, want soms waait het niet en schijnt de zon niet. Dat klopt, en die uitdagingen zijn reëel. Maar niet onoverkomelijk. Als we flexibeler leren omgaan met onze stroom, zowel in ons gedrag als met behulp van technologie, komen we al een heel eind.

Thuisbatterijen worden vaak naar voren geschoven om windluwe en donkere dagen te overbruggen. Maar een thuisbatterij is een stevige investering. De terugverdientijd nog steviger. Zelfs met de introductie van de digitale meter en de nieuwe nettarieven (zie kader), zal dat nog even zo zijn. Bovendien heeft niet iedereen genoeg ruimte vrij om een thuisbatterij ter grootte van een uit de kluiten gewassen koelkast neer te poten.

Een elektrische auto als thuisbatterij

Als je een elektrische auto met vehicle to home-technologie hebt, maak je een extra thuisbatterij overbodig. Een autobatterij is flexibeler en kan op meer manieren ingezet worden, bijvoorbeeld als stroomgenerator op de camping. Meerdere elektrische wagens kunnen zelfs dienen als stroombuffer voor de hele wijk. Een powerbank voor je leven, eigenlijk. In Nieuw-Zeeland is er al een commercieel V2H-systeem voor particulieren op de markt. In België blijft het voorlopig nog even koffiedik kijken.

Bron: Lees het volledige artikel op ecobouwers.be

Bekijk grote versie van deze afbeelding

0 reacties