Menu

Waarom de blokkade van de werldwijde scheepvaart een kans is voor de maakindustrie

Aerts, Marijke avatar
8/04/2021 17:50 in De wijk van morgen

Waarom de blokkade van de werldwijde scheepvaart een kans is voor de maakindustrie

Nadat een coronavirus de globale economie door elkaar schudde, was het recent de beurt aan een gigantisch containerschip. De Ever Given, zo’n 400 meter lang en geladen met 20.000 containers, was dagenlang gestrand in het midden van het Suezkanaal en blokkeerde daarmee de wereldwijde scheepvaart en logistiek. Het kostte de economie handenvol geld en toonde in één klap de kwetsbaarheid van toeleveringsketens en hoe afhankelijk de wereld is van import en economische groei. Dit geeft stof tot nadenken over deze globalisering. Ons pleidooi: een sterkere, onafhankelijke en duurzame Vlaamse maakindustrie.

Fragiele toeleveringsketen

Niet alleen de Ever Given stond stil. Zo’n 50 schepen nemen dagelijks de Suez-route, maar lagen opgelijnd te wachten voor het kanaal. Elke dag kwamen daar schepen bij. Resultaat: een immense trechter die niet direct opgelost zal raken. Dit heeft tot gevolg dat leveringstijden voor goederen stijgen, en dat distributeurs en klanten geduld zullen moeten uitoefenen. Sommige bedrijven zullen vragen om schepen in andere havens te laten aankomen, met onvoorziene extra logistieke ketens en efficiëntieverlies tot gevolg. Bovendien zullen er op langere termijn tekorten zijn aan specifieke producten over de hele wereld. En dat zowel voor basisgrondstoffen als voor afgewerkte producten. Prijsstijgingen en miljarden euro’s economische schade staan ons te wachten. Niet meteen een fraai toekomstbeeld.

Onshoring

De containers bestaan grotendeels uit consumptiegoederen zoals kleding, meubelen, fabricageonderdelen en auto-onderdelen. Bij de wachtende schepen zitten ook veetransport, hout, apparatuur, vlees, papier, bier en chocola. Zelfs een lading aan Nederlandstalige kinderboeken vaart mee. Veel van die materialen kunnen we evengoed in eigen land produceren. Vaak gaat het om afgewerkte producten die in het verleden in eigen regio werden vervaardigd, maar door lage lonen en lakse of ontbrekende milieuwetgeving werden verplaatst.

Het valt niet langer te ontkennen dat deze industriepolitiek tegen haar limieten botst. Gelukkig is er ook een oplossing: via onshoring, het terughalen van de productie naar onze contreien, koppelen Westerse fabrikanten zich af van de globale afhankelijkheid, (inclusief politieke spanningen en sociale onrust) en kunnen ze opnieuw hun eigen koers varen. Het voorbije decennium zijn er meer dan 100.000 banen verloren gegaan in de Europese industrie, goed voor zo’n 10% werkgelegenheid in de sector. Door te investeren in innovatieve en duurzame industrieën, brengen we ook welvaart naar Europa en kan de Westerse industrie toonaangevend zijn voor de industrie van de toekomst.

Door het gebruik van primaire grondstoffen te beperken, worden we er automatisch minder afhankelijk van.

Naar een duurzame Vlaamse maakindustrie

Van onze Vlaamse materialenvoetafdruk bevindt bijna 90% zich in het buitenland. Als Vlamingen consumeren we dus voornamelijk geïmporteerde materialen. Een doelstelling uit het Vlaams Energie- en Klimaatplan is om die materialenvoetafdruk met 30% te reduceren tegen 2030. Door minder te importeren, maar ook door in te zetten op materialenefficiëntie, circulair gebruik van grondstoffen en minder te consumeren, kan onze voetafdruk naar beneden.

Lees verder op de site van Bond Beter Leefmilieu

bron: Bond Beter Leefmilieu

auteur: Tycho Van Hauwaert (29/03/2021)

Dit artikel verschiin eerder in Knack (29 maart 2021) - @ samuel Hanna (https://www.knack.be/nieuws/belgie/waarom-de-blokkade-van-de-wereldwijde-scheepvaart-een-kans-is-voor-de-maakindustrie/article-opinion-1717287.html)

0 reacties

Terug naar De wijk van morgen